Welkom terug opslagmarkt!

Wellicht kunt u zich de televisiereclame van Albert Heijn nog herinneren waarin de supermarktmanager, acteur Harry Piekema, de klanten die jaren weg waren gebleven, weer welkom heette in zijn winkel. Mogelijk zit er bij uw opslagvestigingen(en) ook een ‘welkom terug’ aan te komen.

Van kopersmarkt…

De afgelopen jaren was de huizenmarkt uit balans. Met weinig aanbod, hoge prijzen en vooral veel vraag was er sprake van een echte verkopersmarkt. Men maakte zich meer zorgen over de koop van een geschikte nieuwe woning dan over de verkoop van de huidige stek. De verkopers waren dus aan zet en kopers schikten zich vooral naar hun eisen. Het tijdelijk opslaan van spullen vanwege een overbruggingsperiode was nauwelijks nog aan de orde. Bij Salland Storage waren dergelijke klanten dan ook schaars. Tot afgelopen maand…

via coronacrisis… 

Woningmarktdeskundige Nic Vrieselaar van de Rabobank: “De afgelopen jaren kochten mensen eerst een nieuw huis en zetten dan pas hun eigen huis te koop. Daardoor was er heel weinig aanbod. Nu zou het best zo kunnen zijn dat vanwege de onzekerheid het huidige huis eerder al wordt aangeboden, zodat je zeker weet dat je de overwaarde in kunt zetten voor een nieuw huis. Daardoor loopt het aanbod op.”
NVM-voorzitter Onno Hoes over de veranderende huizenmarkt: “Normaal vinden mensen het niet heel erg dat ze een paar maanden met twee huizen zitten, maar nu willen ze geen risico nemen. Er zijn mensen die in de toekomst van plan waren hun huis te koop te zetten en dat nu uit voorzorg enkele maanden naar voren hebben gehaald, omdat ze denken dat er misschien nog wel een crisis aan zit te komen.”

….naar opslagmarkt

Begin april stonden de eerste klanten aan onze poort met het verhaal dat ze hun huis te koop wilden zetten vanwege de onzekere tijden ten gevolge van de coronacrisis. Hiervoor moest hun huis verkoopklaar worden gemaakt en hielden ze al rekening met het huren van een tijdelijke woning om vervolgens te zoeken naar een definitief onderkomen. Inmiddels zijn meer dan vijf klanten met een soortgelijk verhaal huurders geworden.

Ik zou u willen adviseren om rekening te houden met het terugkeren van deze doelgroep die in ieder geval bij ons in Deventer jaren weg is geweest. Zo brengt de coronacrisis ons misschien nog iets. ‘Ieder nadeel heb z’n voordeel’, zou hier wel eens aan de orde kunnen zijn…

Jan-Hein Streppel