USC einde van het seizoen
Ik schrijf deze vakantiegroet op een late dinsdagmiddag in juli. Het industrieterrein hier in Deventer begint al rustiger te worden. Dit heeft ongetwijfeld met de vakanties te maken die om ons heen al zijn begonnen. Na volgende week zal het hier ook stiller worden. Iedereen zal dan kunnen genieten van een welverdiende vakantie. Zaken doen is er immers vandaag de dag, met alle hectiek in de wereld, niet gemakkelijker op geworden. Graag neem ik u nog even mee langs de USC-hoogtepunten van het afgelopen half jaar.
Projecten
Laten we even teruggaan naar het begin van dit jaar. Na een laatste, ijskoud project in de Zweedse winter van 2021, trapten we 2022 af in Ierland. In Clarecastle mochten we voor Clare Storage een opslagpark bouwen bij een , prachtige boerderij met dito oprijlaan. Ierland is als EU-land nog prima toegankelijk, Engeland is dat helaas niet meer. Dit resulteerde in een nogal lastige levering ‘op afstand’ in Bideford voor Tarka Storage. Voor ons wat dit reden om de handleiding en remote begeleiding voor storage parken in opbouw fors te verbeteren.
In Frankrijk mochten we meerdere storage parken bouwen. Twee voor de familie Coisne van Carrébox, waarvan eentje in Valenciennes tijdens windkracht 11. Bij opdrachtgever PeriBox, met een park onder de rook van Parijs, stond de eerste container er juist weer in een oogwenk. Waarna er, volgend goed Frans gebruik, uitstekende champagne en een heerlijk stuk vlees werd aangerukt.
In april volgde het eerste project voor Lager.de; een groot containerpark in Spandau, Berlijn. In april konden we ook eindelijk, na drie jaar, weer onze Amerikaanse collega’s ontmoeten en versterken op de ISS-beurs in Las Vegas. Het is fantastisch om te zien hoe de Amerikaanse self storage markt nog steeds jaren op ons vóór ligt. De ontwikkelingen die daar aan de gang zijn, staan ons in Europa hopelijk ook te wachten.
Markt
Ook in Europa staan we gelukkig niet stil. De markt van container operated storage is wel aan het rijpen. Iets waarvoor de Europese branchevereniging FEDESSA veel aandacht heeft, met in Engeland zelfs een ingestelde award voor het beste containerpark. Uitdagingen zijn er uiteraard ook. Het verwerven van geschikte grond voor nieuwe parken wordt steeds lastiger. Voor ons des te meer reden om verder te gaan met het ontwikkelen van mogelijkheden om containers te gaan stapelen.
Geen prijsdaling
Het onrustige seizoen 2020/2021, dat werd gedomineerd door Covid en de daarop sterk gestegen prijzen in de transportwereld, kreeg een vervolg in 2021/2022. Op de prijsverhogingen door de sterk gestegen transportkosten vanuit Azië, volgden de koersval van de Euro en het explosief oplopen van de brandstofkosten. Dit alles is soms moeilijk te verantwoorden richting onze klanten. Het zijn immers dezelfde containers die in korte tijd veel duurder zijn geworden. En een prijsdaling is voorlopig helaas niet aan de orde.
Reisproblemen
Internationaal zakendoen en veel reizen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door Covid-19 werd alles anders. Enorme bergen papierwerk, formulieren invullen, certificaten aanvragen, testen, vaccinaties en andere verplichtingen maakten het reizen complex en tijdrovend. En er waren grote verschillen per land. Afgelopen winter, tijdens de bouw van een park in Vasteras, Zweden, was corona doordeweeks ver weg met ter plekke volledig geopende horeca. Waarna we op vrijdagmiddag terugkeerden in Nederland dat in een complete lockdown verkeerde.
Luchthaven stress
Nu Covid enigszins naar de achtergrond is verdwenen, hebben we last van alle luchtvaartperikelen. Veel vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen hebben een schrijnend tekort aan personeel, waardoor vluchten voortdurend worden geannuleerd of te laat vertrekken en koffers niet worden geleverd. Iedere keer is het bij vertrek maar de vraag hoe en wanneer je terug kunt komen en via welk vliegveld.
Verleden week vlogen mijn broer Jan-Hein en ik naar Wenen en Milaan. Drie vluchten in twee dagen tijd, waarvan twee vluchten gecancelled en één vertraagd. Zaten we midden in de nacht in een deelauto van Keulen naar Düsseldorf om daar alsnog onze eigen auto op te kunnen halen… Vanwege de boerenprotesten in Nederland was vliegen via Schiphol ook al geen optie.
Rentbox24
Dan een project dat we nog niet hebben genoemd: dat van rentbox24 in Erkelenz. Gesitueerd in Duitsland, ligt dit storage park van de familie Heuters op slechts een dik uur rijden van Deventer. Hier hebben we een park mogen realiseren waarvan we de containers in een custom made groene bedrijfskleur hebben opgeleverd. Een unicum. In deze nieuwsbrief leest u overigens een uitgebreid interview met één van de eigenaren van Rentbox24, Alexander Heuters.
Tot zover. We gaan er even tussenuit. Namens team USC en mijn broer Jan-Hein wens ik u een heerlijke vakantie toe.