Social media doelgericht inzetten

Eind 2020 hoorde ik via via dat Universal Storage Containers (USC) haar bedrijf en de opvouwbare opslagcontainers die ze verkopen bij een groter publiek onder de aandacht wilde brengen. En dat ze hiervoor ondere andere meer / beter gebruik wilden maken van social media. Voor mij de reden om eens contact op te nemen met Jan-Hein en Maarten Streppel. Na een van beide kanten prettig kennismakingsgesprek met deze storage experts mocht ik vanaf begin dit jaar aan de slag voor en bij USC om social media naar een hoger level te tillen.

Even voorstellen

Maar wie ben ik? Mijn naam is Ferdi Soetekouw en sinds begin 2021 op freelance basis werkzaam voor USC Europa. Met mijn eigen bedrijf help ik bedrijven, organisaties en ondernemers meer uit social media te halen. Van het ontwikkelen van socialmedia-strategieën en het uitvoeren ervan tot het geven van socialmedia-trainingen en coaching sessies aan medewerkers. Content is een onmisbaar onderdeel bij social media. Daarom houd ik me ook bezig met het ontwikkelen en uitvoeren van content strategieën.

Social media bij USC

Bij USC ben ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de socialmedia- en content strategie en de uitvoering ervan. In het kort komt dit erop neer dat ik samen met het inmiddels opgezette contentteam de lijnen uitzet als het gaat om de doelgerichte inzet van social media en het bedenken, maken en plaatsen van content op de socialmedia-kanalen van USC. Ik zie er onder andere op toe dat de juiste socialmedia-doelen worden bepaald én behaald, de juiste kanalen worden ingezet en er relevante content wordt geplaatst op de kanalen. Content waar het publiek – jij dus – van USC op zit te wachten. Dus niet schieten met hagel, maar het heel doelbewust- en gericht inzetten van social media.


De komende tijd zal ik regelmatig mijn ervaringen, tips en trucs met jullie delen in deze nieuwsbrief, maar uiteraard ook op de website en de socialmedia-kanalen (LinkedIn en Facebook) van USC. Informatie waar ook jij je voordeel mee kunt doen voor je eigen bedrijf. In dit eerste artikel geef ik je alvast één belangrijk advies voor als je een goede start wilt maken met social media voor je bedrijf.

Bepaal je businessdoel(en)

Wat wil je bereiken met social media voor je bedrijf? Wie wil je bereiken? Hoe wil je dit gaan doen? En op welke platformen? Wat is je kernboodschap? Belangrijke vragen die je zult moeten beantwoorden als je optimaal gebruik wilt maken van social media en er resultaten mee wilt behalen. Doe je dit niet, dan blijft het schieten met hagel. Social media zonder strategie zijn niets meer dan los zand.

Eén van de eerste dingen die je doet bij het bepalen van een socialmedia-strategie voor je bedrijf is het bepalen van je doel(en). Je denkt dus na over wat je wilt gaan bereiken met social media op de lange termijn (minstens 1 jaar).

Een doel als ‘We willen het komende jaar een x-aantal opslagcontainers verhuren’ is dan niet het doel waar ik het over heb. Natuurlijk, ieder commercieel bedrijf wil winst maken en groeien. Of in ieder geval zorgen voor continuïteit. Deze continuïteit en/of groei is dan het ultieme (strategische) doel, zoals dat ook in onderstaand model te zien is. Maar welk(e) zakelijk(e) doel(en) zijn nodig om te komen tot dit hogere doel?

Bron: Zakelijke doelen bereiken met social media | M. Frijlink & W. Verdoold

Er zijn aardig wat zakelijke doelen die je met de inzet van social media kunt bereiken. Voor USC hebben we begin dit jaar bepaald dat de businessdoelen ‘Naamsbekendheid vergroten’, ‘Leads genereren’ en ‘Klanten behouden’ de doelen zijn waar we ons het komende jaar op gaan focussen. Het is ook verstandig – helemaal als je geen groot socialmedia-team tot je beschikking hebt – om maximaal 3 doelen vast te stellen. Leads genereren wil natuurlijk ieder bedrijf, dus dit doel zal ook zeker in jouw aanpak niet ontbreken. Andere doelen die voor jouw bedrijf wellicht interessant zijn: personeel werven, marktinzicht vergroten, medewerkers betrekken of klantenservice verbeteren.

En dan?

Goed, je hebt je doel(en) bepaald. Maar dan? Hoe ga je die doelen met de inzet van social media bereiken? Met andere woorden: welke activiteiten moet je uitvoeren op je socialmedia-kanalen? En welke kanalen zijn dat dan? En wie wil je daar bereiken? Op welke content zit je publiek te wachten? Vervolgvragen waar we ons bij USC inmiddels dagelijks mee bezighouden. En waar ik jullie de komende periode in mee wil nemen door het delen van ervaringen, tips en trucs.

Dus houd deze nieuwsbrief en uiteraard ook onze socials in de gaten!

Onze socials

Ben je benieuwd wat USC doet op social media? Volg ons dan op LinkedIn en / of Facebook!

Ferdi Soetekouw