Ondernemen in coronatijd

Tijdens het coronatijdperk lijkt business as usual vaak onmogelijk, toch lukte het om, met hulp van een flinke dosis creativiteit en doorzettingsvermogen van beide kanten, onze klanten in het buitenland te bedienen. Maarten Streppel over lastige opleveringen in Zwitserland en Frankrijk.

Maarten Streppel directie USC

Levering aan PlaceB, Zwitserland

“Begin maart hadden we een prachtig project gepland in Zug, Zwitserland, maar op 16 maart veranderde alles drastisch. Binnen een periode van enkele dagen ging de wereld op slot. Nu is gezondheid belangrijker dan zakelijk succes, maar voor ons betekende dit wel een flinke uitdaging. Trailers die op vrijdag waren geladen, konden op maandag niet vertrekken. Gelukkig bleef het goederenvervoer gespaard en kon de zending van 30 units later die week (gok genomen) alsnog vertrekken. We waren erg opgelucht toen deze uiteindelijk op de plaats van bestemming waren aangekomen.
De geplande oplevering moest echter op afstand gebeuren, want wij willen altijd dat er een collega bij de overdracht aanwezig is. Met hulp van veelvuldig videobellen hebben wij PlaceB vanuit Deventer begeleid tijdens het afladen en bouwen van de eerste units.”

Levering aan Carrébox, Frankrijk

“Een stuk lastiger nog was ons project voor Carrébox in Creil, Noord-Frankrijk. Het betrof hier niet alleen een levering, maar ook een turn-key installatie van 50 units. Hier waren de grensbeperkingen nog een stuk strenger dan tussen Duitsland en Zwitserland. Via de eigen ondernemersvereniging heeft onze klant de benodigde papieren geregeld om de goederen toch te kunnen ontvangen. Hierna hebben we geprobeerd ons bouwteam ter plaatse te laten overnachten om het park op te bouwen, maar dit bleek onhaalbaar.
Door een goede communicatie met de klant en oplossingsgericht handelen is het gelukt om lokale mensen te werven die het park konden bouwen. Hygiëne- en afstandsregels werden uiteraard gerespecteerd. Handleidingen werden vertaald, onmisbaar gereedschap verzameld en uiteindelijk, met enige weken vertraging, kon de zending toch vertrekken.
Ons serviceteam stond hier klaar voor een videocall met een voorbeeld container opgesteld als referentie. Bleken er toch cruciale haken om te tillen te ontbreken… UPS bracht uitkomst met een razendsnelle levering. Tot zover digitaal versus fysiek 0-1… Inmiddels is dit park ook opgeleverd en zijn de eerste units in gebruik!”