Reageer snel op de klant
Er zijn steeds meer, vooral digitale, mogelijkheden voor potentiële klanten om contact met u te zoeken. Maar het is wel zaak om daar adequaat op te reageren, anders bestaat de kans dat u de boot alsnog mist.
Hoe doe je dat? We gaan in op enkele strategieën om de kans op succes zo groot mogelijk te maken.
Het geduld van potentiële klanten is tegenwoordig beperkt. Als iemand contact met u opneemt met een vraag, moet u snel reageren via een methode die de voorkeur van de klant heeft. Anders zoekt deze zijn heil bij de concurrent. Wanneer een nieuwe klant bij u huurt, is het belangrijk om deze van harte welkom te heten en alle hulp of informatie te geven die hij nodig heeft.
Snel reageren, of responderen, is cruciaal is geworden om succesvol te kunnen opereren binnen de self-storage branche. Hier zijn drie strategieën om u te helpen om meer klanten binnen te halen.
1. Zorg voor een zo kort mogelijke reactietijd
Het allerbelangrijkste is dus die snelle respons. Zodra een aanvraag, reservering of informatieverzoek binnenkomt, is het absoluut noodzakelijk dat u onmiddellijk contact opneemt met de klant. Dit om hem te bedanken voor de interesse en om eventuele vragen te beantwoorden. In de VS is onderzoek gedaan naar responstijden en dit kwam eruit:
Een reactie binnen vijf minuten heeft heel veel impact, een respons binnen 15 minuten ervaart de klant als erg professioneel en een antwoord binnen 30 minuten is nog steeds ok.
Duurt het langer dan een half uur voordat u reageert, dan neemt de kans op een succesvol contact sterk af. De interesse van de klant is dan verflauwt, misschien zoekt hij inmiddels al op de website van een concurrent.
2.Verzamel contactgegevens en sla ze op
Op welke manier komt het contact binnen?
Website
Uw website vormt vaak de spin in het web van uw communicatie en is de aangewezen plek om met klanten in contact te komen. Mensen kunnen er informatie vinden, vragen stellen, eventuele beschikbaarheid van ruimtes checken en misschien zelfs direct een unit huren. Met behulp van een online formulier of -proces is het gemakkelijk om vragen te stellen en contactgegevens van klanten te verzamelen. Zorg dat deze info automatisch wordt ingevoerd in een klantrelatiebeheersysteem (CRM). Natuurlijk moet u bij het opslaan en beheren van klantgegevens wel rekening houden met de AVG-richtlijnen. Met behulp van een ingebouwde geautomatiseerde waarschuwing voor uw personeel is responderen op een klantactie een fluitje van een cent.
Persoonlijk
Er zijn nog steeds klanten die gewoon bij u langs komen. Negen van de tien keer, als u uw verkooppresentatie goed op orde heeft, zal dit leiden tot een huurovereenkomst. Zo niet, zorg dan dat u in elk geval relevante contactgegevens kunt noteren. Als de klant geen telefoonnummer wil opgeven, vraag dan om een e-mailadres. Als hij nog steeds terughoudend is, kunt u hem misschien verleiden door te zeggen dat u hem een kortingsaanbieding wilt mailen.
Telefonisch
Een telefonisch contact is al iets uitdagender. Maar ook hier, als de klant nog niet klaar is om een unit te huren, heb je één hoofddoel: voordat je de verbinding verbreekt, moet je over zijn naam en relevante contactgegevens beschikken, zodat je hem later alsnog kunt benaderen.
Als een potentiële klant in eerste instantie contact met opneemt via e-mail, heb je al een contactmogelijkheid. Antwoord zoals altijd zo snel mogelijk. Als hij een telefoonnummer heeft vermeld, kun je het beste terugbellen; zo niet, reageer dan gewoon op het e-mailbericht.
Gebruik voor al uw e-mailverkeer een standaard e-mailsjabloon dat alle bedrijfsgegevens bevat, inclusief de openingstijden, het logo, eventueel de pay-off en de socialmedia-iconen met links naar de accounts.
Sociale media
Reageer zo snel mogelijk, beantwoordt de vragen en leidt de klant eventueel naar de website of de reserveeroptie.
3. Sluit de cirkel
Zodra u de informatie van een prospect heeft, voert u deze onmiddellijk in uw CRM-systeem in en stuurt u een sms of e-mail om te bedanken voor de interesse. Vertel dat u hem of haar graag als klant zou willen verwelkomen. Neem binnen 24 tot 48 uur contact op via zijn of haar favoriete communicatiemethode om te horen hoe u verder kunt helpen. Je zou bijvoorbeeld iets kunnen zeggen (of schrijven) als:
Goedemorgen meneer …. Dit is …….. van ……. Self-Storage in ………. Ik wil niet te veel van uw tijd in beslag nemen, maar u informeerde maandag naar het huren van een unit. Ik wilde contact opnemen om te zien of aan uw behoeften op het gebied van opslagruimte is voldaan, of dat u misschien nog vragen hebt die ik kan beantwoorden.
Wanneer er een reservering binnenkomt via uw website voert u de informatie in, in uw klantenbestand en sms’t of e-mailt u een bedankbericht. Vermeld de eerste verhuurdatum van de klant en stuur een routebeschrijving naar uw locatie mee.
Kortom: Snel reageren is cruciaal. Acteer snel op vragen, opmerkingen of reserveringen. Verzamel structureel contactgegevens en andere belangrijke informatie. Sluit ten slotte de verkoopcirkel met een welgemeend bedankje en het sturen van relevante informatie over uw bedrijf.