Omzetvergroting voor operators: 6 tips
Als self-storage manager wilt u natuurlijk succesvol zijn en dat kan alleen als u een goed renderend bedrijf hebt. Dat kan best nog lastig zijn wanneer u opereert in een markt met veel concurrentie. Wanneer u echter voldoende aandacht schenkt aan onderstaande zaken kunt u een heel eind komen.
1. Zorg dat uw park er altijd tiptop uitziet
- loop dagelijks door het bedrijf en check of alles nog goed werkt;
- ruim rondslingerende rommel altijd op;
- herstel eventuele schade aan units zo snel mogelijk;
- geef deuren en muren aandacht; klanten lopen liever niet door een verveloze omgeving;
- zorg dat klanten hun afval goed kwijt kunnen, leeg afvalemmers en -containers daarom regelmatig;
- onttrek leegstaande units of stukken ongebruikt buitenterrein zo veel mogelijk aan het zicht.
2. Houd uw website up-to-date
De meeste potentiële klanten beginnen hun zoektocht naar opslagruimte via het internet. Zorg er dus voor dat de website goed werkt op zowel desktop, laptop en smartphone. De informatie moet up-to-date zijn is en het beeldmateriaal liefst van professionele kwaliteit.
Spelen er kortingsacties? Zorg dan dat deze opvallen en verbind er een einddatum aan om een gevoel van urgentie bij de klant op te roepen.
Zorg ervoor dat klanten online de beschikbaarheid van units kunnen checken, kunnen reserveren en betalen. Klanten vragen hier tegenwoordig steeds vaker om, zeker tijdens deze coronaperiode en dat zal ook daarna het geval blijven.
Vraag klanten om reviews en zet deze online. Vernieuw deze klantbeoordelingen regelmatig.
3. Blijf de markt volgen
Zorg dat u weet wie de concurrenten zijn, waar ze zitten en wat voor faciliteiten ze aanbieden en tegen welke prijzen. Ga eens shoppen of laat een medewerker dat doen bij een van de concurrenten in de buurt. Het zal u verbazen hoeveel kennis dit kan opleveren. U kunt ook gewoon eens kennis gaan maken. Misschien kun u klanten die bij u, om wat voor reden dan ook, niet terecht kunnen eens doorverwijzen. Dat zal enorm worden gewaardeerd en het zou ook andersom kunnen gebeuren.
4. Reserveer tijd voor marketingactiviteiten
Enkele tips:
- Bedank uw klanten met enige regelmaat voor het vertrouwen dat ze in de onderneming hebben. Dat kan per mail of telefoon maar ook met een persoonlijke brief of kaart.
- Denk aan mogelijkheden om lokale initiatieven of activiteiten te sponsoren en geef hier publiciteit aan. Verenigingen, sportclubs, scholen, goede doelen, etc.
- Maak filmpjes over het bedrijf en plaats deze op de website en/of een YouTube kanaal. Video scoort hoog in Google qua zoekresultaten.
5. Besteed aandacht aan additionele producten
Natuurlijk vormt de verhuur van self storage units de hoofdmoot van uw activiteiten en omzet. Maar ook met andere producten kunt u geld verdienen. Denk aan de verhuur van aanhangers, verhuisdozen, inpakmateriaal, het aanbieden van extra verlichting en verwarming, verzekeringen, verhuisassistentie, etc.
6. Verhoog regelmatig de prijzen
Wees niet bang om uw prijzen aan te passen als de markt daar om vraagt. De meeste huurders stappen echt niet op als u de huurprijs jaarlijks enigszins optrekt. Zorg wel voor enige onderhandelingsruimte. Als er toch huurders bezwaar maken tegen een prijsverhoging kunt u alsnog iets lagers aanbieden, zonder dat het ten koste gaat van uw hele winstmarge. Dit is zeker belangrijk bij hele trouwe klanten. Deze wilt u immers beslist niet kwijtraken.Ten slotte: Belangrijk is dat u zich dagelijks realiseert dat u het gezicht bent van uw onderneming. Alles wat u doet of nalaat kan daarom invloed hebben op de gang van zaken en dus op het bedrijfsresultaat. Meer tips? Neem contact op met ons marketingteam.
Bron: Inside Self Storage