Met een goede huisstijl staat u al met 1-0 voor
U bespaart tijd en geld
Het ontwerpen van een huisstijl kost in eerste instantie tijd en geld. Op de langere termijn zal deze investering zich gegarandeerd uitbetalen. Wanneer de ontwerprichtlijnen eenmaal zijn vastgelegd, is het creëren van nieuwe designs in de toekomst een stuk makkelijker en sneller te realiseren. Bovendien biedt dit ook de mogelijkheid om verschillende ontwerpers tegelijkertijd te laten werken.
Uit welke onderdelen bestaat een huisstijl?
Kleur
Kies een kleurenschema en probeer dit overal terug te laten komen. dit vergroot de herkenbaarheid van uw boodschappen. Gebruik dus in al uw uitingen zo min mogelijk kleuren die niet in het vastgestelde kleurenschema terugkomen.
Lettertype
Gebruik één lettertype en varieer daarmee in lettergrootte en dikte. Zorg voor voldoende contrast. Zwarte letters op een witte achtergrond lezen het beste.
Vorm
Het is goed om een eigen vormtaal te definiëren. Wanneer u bijvoorbeeld een afronding gebruikt in bepaalde hoeken, zorg dan dat deze afronding op alle vormen worden toegepast.
Fotografie
Gebruik eenzelfde soort foto’s. Gebruik bijvoorbeeld alleen foto’s waar mensen opstaan die de bezoeker aankijken. Dit verhoogt de attentiewaarde.
Taalgebruik
Zorg dat er continuïteit is in de schrijfstijl van uw teksten. Gebruikt u bijvoorbeeld een informele schrijfstijl, pas deze dan overal toe. Kies duidelijk voor eenzelfde aanspreekvorm; ‘u‘ of ‘je’. Pas het taalgebruik aan aan het kennisniveau en de interesses van de beoogde doelgroep(en).
Illustratie
Maakt u gebruik van illustraties? Zorg dan voor een herkenbare stijl die u overal toepast. Hierdoor gaat men de gebruikte illustraties ook eerder linken aan uw bedrijf.