Levering containers aan Bideford, Engeland met hindernissen
Bijna al onze containers gaan vanuit de fabriek per schip naar Rotterdam en dan per vrachtwagen naar Deventer. Onze logistiek partner De Roos haalt ze uit de ISO-container, waarin ze vervoerd worden, en voert dan een soort pre-assemblage uit. Bij een project vertrekken ze weer vanuit Deventer naar de locatie in Nederland of elders in Europa waar ze worden verwacht.
Engeland
Voor zendingen richting Engeland is dit echter een prijzige exercitie. De totaalprijs zou dan voor de klant zo’n € 5000,- hoger uitvallen, reden genoeg om de route aan te passen. Voor onze klant Tarka Storage konden we vanuit een lopende zending uit Azië één ISO-container vol met onze containers omleiden naar Southampton. Van daaruit werd de container vervoerd naar de beoogde locatie in Bideford, Devon en daar afgeleverd.
Begeleiden op afstand
Ons beleid is dat er altijd iemand van USC aanwezig is bij een levering. De klant investeert immers een fors bedrag en verwacht dan ook een perfecte levering. Helaas waren in Engeland begin december juist de quarantaineregels aangepast, waardoor wij niet tijdig ter plekke aanwezig kon zijn. Daarom kozen we ervoor om de levering op afstand te begeleiden. Dat verliep helaas niet zoals gepland. Tijdens het transport- of uitlaadproces was er een container beschadigd. Ook was het assemblageproces niet helemaal duidelijk voor de klant. Het gevolg was dat kleine ergernissen zich opstapelden en we uiteindelijk niet meer konden spreken van een tevreden klant. Op zo’n moment rest ons nog maar één manier om alle problemen op te lossen. Op naar Engeland dus.
Bristol
Aangezien de regels inmiddels iets soepeler waren geworden, lukte het op 25 januari alsnog om Devon te bezoeken. Ik vloog via Bristol, en reisde daarna verder per auto. Bristol, een stad in het zuidwesten van Engeland kent bijna 460.000 inwoners en is bekend om zijn industrial engineering, waaraan nog steeds met trots wordt gerefereerd. In de 19e eeuw resulteerde dit in de Clifton Bridge, een prachtige monumentale suspension Bridge die nog steeds symbool staat voor deze stad.
Ook de Great Britain, het eerste stoomschip dat zonder zeilen de trip naar het Amerikaanse continent in minder dan twee weken kon voltooien, werd hier bedacht. Beide uitvindingen kwamen uit de koker van ingenieur Isambard Brunel, van wie je heden ten dage nog veel naamsverwijzingen terugvindt in de stad.
Vanuit Bristol is het zo’n 3 uur rijden naar Devon. Gaandeweg worden de wegen rustiger en het landschap leger. Tarka Storage is zelf gevestigd in Bideford, een stad met (naar eigen zeggen) de mooiste stranden van Engeland, en ik kan dat beamen. Langs de kust zijn veel authentieke hotels en door de hoge kliffen bieden de meeste daarvan een mooi uitzicht over de Ierse zee.
Aangekomen in Devon
In Devon werd ik zeer hartelijk ontvangen door Ewan Butler, eigenaar van Tarka Storage. In korte tijd heeft Ewan een prachtig park opgebouwd, met een uitstekende bezettingsgraad. Dit laatste gaf wat stress, want klanten stonden zo ongeveer naast hem te wachten tijdens het bouwen. De voltallige levering is inmiddels dus verhuurd. Ewan heeft samen met zijn vrouw ook een indoorspeelparadijs, die in het nabijgelegen winkelcentrum is gevestigd. Deze activiteit is perfect te combineren met het opslagpark.
Op basis van de ervaringen van Ewan hebben we werk gemaakt van de voorbereiding. Covid is de wereld nog niet uit, en zal dus nog wel vaker voor onverwachte hindernissen zorgen.. We sturen daarom voortaan een handleiding met foto’s en video’s vooruit, zodat de toekomstige eigenaar of zijn crew beter is voorbereid op wat hen te wachten staat.