Is opslagruimte verhuren maatwerk?
Opslagruimte is er in allerlei soorten en maten. Of u het nou aanbiedt in storage units, containers of verhuiskisten. Wat doet u als de benodigde ruimte al verhuurd is en er geen andere vrij is?
Toen ik begon als accountmanager bij USC wilde ik eerst meer te weten komen over opslag in het algemeen en de Nederlandse selfstorage-markt in het bijzonder. Hiervoor heb ik beurzen bezocht en research gedaan naar verschillende opslag concepten en producten.
Ik besloot om bij een aantal opslagbedrijven langs te gaan met het verhaal dat ik ging samenwonen en ik dus mijn hele inboedel, inclusief een motorfiets, wilde laten opslaan. Ik had geen ervaring in de selfstorage dus al deze bedrijven zagen er voor mij hetzelfde uit. Ik verwachtte dus ook dat het soort units, de afmetingen en de prijzen die mij aangeboden werden vergelijkbaar zouden zijn. Niets was minder waar..
Drie opslaglocaties, grote verschillen
Bij het eerste opslagbedrijf waar ik kwam kun je bijvoorbeeld je motorfiets en je inboedel in dezelfde unit opslaan, maar het is niet de bedoeling dat je dagelijks met je motorfiets door het pand rijdt. Dan voel je je al niet welkom, toch? Ik in ieder geval niet.
Een andere aanbieder adviseerde me om twee aparte units af te nemen, één voor mijn motorfiets en één voor mijn inboedel. Dit vanwege de geur van de motorfiets, die in mijn meubels zou kunnen trekken. Dit werd al snel veel duurder dan de eerste optie. Vooral aangezien beide units vrij groot waren, mijn motorfiets kan in een kleine unit.
Bij de derde locatie was er een prima unit voor mijn inboedel beschikbaar, maar de motorfiets moest in een aparte ruimte staan, samen met andere motorfietsen. Hij stond hier dus niet in een af te sluiten unit en dit beviel mij niet.
Toen ik later thuis nog eens nadacht en alle offertes naast elkaar legde viel mij één ding direct op. Toen ik op pad ging om deze bedrijven te bezoeken dacht ik: ‘Al mijn spullen moeten gewoon in een unit die vanaf buiten makkelijk toegankelijk is en klaar is Kees’. Maar na al deze verschillende adviezen te hebben gekregen kwamen er allemaal vraagtekens omhoog. Wat is nou de beste manier om mijn spullen op te slaan?
Bij het eerste bedrijf voelde ik me niet op mijn gemak, ik wil mijn motor kunnen pakken wanneer ik wil, zonder rare blikken te hoeven verwachten. Bij de tweede aanbieder had ik het gevoel dat deze me simpelweg zoveel mogelijk vierkante meters wilde verhuren. Bij de derde locatie beviel het me niet dat mijn motor in een gemeenschappelijke ruimte zou moeten gaan staan.
Niet klantgericht
Het viel op dat alle drie opslagruimte aanbieders zo bezig waren met hun ‘standaard rondleiding’ en hun ‘standaard pitch’, dat mij maar heel weinig vragen werden gesteld. Als men mij meer vragen had gesteld, hadden ze mijn situatie wellicht beter begrepen en mij het gevoel kunnen geven dat ze de beste oplossing voor mij in huis hadden.
Iedereen verhuurt zijn ruimte op zijn eigen manier en leidt zijn personeel hiervoor op. Is het goed om een standaardprocedure te hebben bij een ‘walk-in klant’ of is het beter om met de klant om tafel te gaan zitten? Deze wat vragen te stellen en op basis daarvan te bepalen hoe je een klant gaat rondleiden en wat je deze gaat aanbieden? Ik zou denken dat de tweede optie vaker ’raak schiet’. Maar wat doe je als de ruimte die de klant nodig heeft niet beschikbaar is? Ga je meerdere kleine units aanbieden? Raadt je een collega bedrijf aan?
Ik ben heel benieuwd naar de verschillende meningen over dit onderwerp, spreek me gerust aan als u hierover eens van gedachten wilt wisselen.
Mark Elsendoorn, accountmanager USC