De Opslagconcurrent Self Storage Park Bouw Project

De Roos Internationaal Transport; onze huistransporteur

Steeds meer van onze self storage containers vinden hun weg richting opslagparken in heel Europa. Maar daar komen ze natuurlijk niet vanzelf. Het Deventer transportbedrijf de Roos zorgt daarvoor. Een kennismaking met een meervoudige generatie familiebedrijf, door middel van een interview met directeur Pieter de Roos.

Van schip naar vrachtauto

“Onze onderneming bestaat officieel sinds 1902”, vertelt Pieter. “Vanaf dat jaar werd een inschrijving bij de Kamer van Koophandel verplicht, maar eind 19e eeuw waren er al voorouders actief in het transport van goederen. In het begin was dat voornamelijk vervoer per schip in het oosten van het land. Toen daar minder in te verdienen viel, schafte een van mijn voorouders een vrachtwagen aan. Na verloop van tijd werd dat onze corebusiness.”

Open wagen vervoer

Pieter: “We opereren sinds 1992 vanaf de Dordrechtweg in Deventer. Er zijn ongeveer 40 mensen bij ons in dienst, de meesten als chauffeur. Wij vervoeren alles wat op een open wagen kan, denk aan bouwmaterialen, pallets, staal en hout. Ook vervoeren wij veel goederen met overmaatse afmetingen. Behalve onze vaste klanten in Nederland hebben we ook veel Duitse afnemers. Nederland is een echt transportland, we hebben in Duitsland een goede naam. We leveren kwaliteit en werken efficiënt, daardoor kunnen we concurrerende tarieven rekenen.”

Rijden voor USC

“USC zocht in 2018 een transporteur en omdat we praktisch buren zijn, kwamen jullie bij ons uit, en blijkbaar zijn jullie tevreden over ons werk,” lacht Pieter. “We verzorgen steeds vaker ritten voor USC omdat de self storage container meer en meer verkocht wordt. Ik heb regelmatig contact met Jan-Hein, omdat die zich gespecialiseerd heeft in douanezaken, bijvoorbeeld onlangs nog met betrekking tot transporten naar Engeland. Sinds de Brexit gaat vervoer naar Engeland gepaard met een enorme papierwinkel. Heel jammer dat een voorheen vrije markt zo de nek is omgedraaid.”

Werkwijze

“De zeecontainers die uit China komen worden bij ons afgeleverd. Wij halen alle opgevouwen USC containers uit de zeecontainer en sorteren ze uit per bestemming. Dan komt de opbouwploeg van USC hier en die stapelen de containers plat op onze vrachtwagens, want dan is het makkelijker om ze op de gewenste locatie te lossen. We sturen desnoods een heftruck daarvoor mee of wij zetten een auto met laadkraan in. Daarna gaan wij op pad om ze af te leveren op de afgesproken plaats op de afgesproken tijd. Er passen twaalf containers op een vrachtwagen. Maar we kunnen ze ook opgebouwd vervoeren, dan kunnen er twee mee. Het voordeel is dat je dan ter plekke geen montageploeg nodig hebt. “Voor de korte afstanden werkt dit goed.” Een korte video van deze werkwijze ziet u hier.

Milieuvriendelijk transporteren

“We beschikken over twee vrachtwagens die op vloeibaar gemaakt (bio)aardgas rijden. Het grote voordeel daarvan is een grotere energiedichtheid per volume ten opzichte van samengeperst gas. Hierdoor kunnen de vrachtwagens 1500 km rijden zonder tussentijds te tanken. Operationeel een perfecte vervanger voor diesel. Aardgas verbrandt schoner, stoot minder fijnstof uit.”

Hoge gasprijzen

“Toch staan deze wagens momenteel helaas stil vanwege de hoge gasprijzen. We merken dat klanten niet meer willen betalen voor milieuvriendelijker vervoer. Zeker niet met de prijzen van het afgelopen jaar waarbij de prijs piek ruim drie keer hoger was dan het gemiddelde van 2021. Nu de prijs daalt, verwachten we deze auto’s binnenkort weer in te zetten.”

Van LNG….

“We zien LNG als een tussenoplossing voor de transportwereld richting schoner transport. Het is makkelijk en snel tanken, we kunnen veel kilometers maken en het weegt weinig. Batterij-elektrisch is in onze tak van transport nog niet haalbaar. Het forse gewicht van de accu’s, een kleinere actieradius en de lange laadtijden zijn nog obstakels. Voor bepaalde specifieke vormen van transport is batterij-elektrisch wel een perfecte oplossing.” Inmiddels bezitten wij enkele LNG wagens.

….naar waterstof

“Ondanks dat waterstof-elektrisch minder efficiënt is dan batterij-elektrisch, zou het op termijn een echte oplossing kunnen zijn. Het grote gebruiksgemak welke op dat van LNG-voertuigen lijkt, is hierbij een goed argument. Maar waterstof moet dan wel uit een schone bron zoals windenergie worden gewonnen. Welke van de twee in de toekomst de overhand neemt, hangt af van de ontwikkeling van batterijen en accu’s.”

Afleveren door heel Europa

“Ons kerngebied is de Benelux en Duitsland maar wij komen in heel Europa. Ondertussen zijn we voor USC in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden en op diverse locaties in Nederland geweest. Soms kunnen wij in bepaalde landen niet zelf afleveren. Of wij kunnen voor die regio’s niet de service garanderen die USC van ons gewend is, zoals bijvoorbeeld in Ierland of Oost-Europa. “In dat geval regelen wij een betrouwbare partner, zoals DFDS, die dat wel kan.”

Samenwerken

“Wij werken al heel lang samen met andere transportbedrijven, dat zijn vaak ook familiebedrijven. Samenwerken met betrouwbare partners en duurzame, langdurige relaties met klanten opbouwen is noodzakelijk om te overleven in een transportwereld waar de marges klein zijn. Dat wij veel klanten hebben die al meer dan veertig jaar met ons zaken doen, bewijst dat deze aanpak gewaardeerd wordt”, besluit Pieter.

Meer informatie over onze Z-Boxen?
author avatar
Seth Palsgraaf