Algemene verkoop- en verhuurvoorwaarden
Versie 2022/10
Artikel 1 – Definities
1.1 In de onderhavige algemene voorwaarden hebben de hierna genoemde termen beginnend met een hoofdletter, al dan niet in meervoud, de navolgende betekenis:
a. Afleverplaats: De plaats waar Cliënt de Opslagboxen wenst te laten afleveren. In geval USC ook de opbouw verzorgt, moet dit binnen een straal van 15 meter van de Standplaats zijn
b. Bedrijfslocatie: Het kantooradres van USC (Duurstedeweg 6 te (7418 CK) Deventer (Nederland))
c. Checklist: De checklist van USC
d. Cliënt: Iedere rechts- of natuurlijke persoon tot wie USC een Offerte heeft gericht of die met USC een Overeenkomst heeft gesloten
e. Gehuurde: Een of meer door USC aan Cliënt verhuurde en geleverde Opslagboxen
f. Offerte: Een aanbieding, prijsopgave of offerte van USC aan Cliënt, waarin USC aan Cliënt een voorstel doet op basis van welke voorwaarden USC aan Cliënt de Opslagboxen verkoopt en/of verhuurt
g. Opslagboxen: Alle gekochte en/of gehuurde modellen van opslagboxen en/of accessoires uit het assortiment van USC
h. Overeenkomst: De door Cliënt getekende Offerte
i. Standplaats: De plaats waar Cliënt de Opslagboxen door USC wenst te laten op te bouwen. Deze dient binnen een straal van 15 meter van de Afleverplaats zijn
j. USC: Streppel B.V., h.o.d.n. USC en / of Stowbox, met KvK-inschrijfnummer 38023078, die de Opslagboxen aan Cliënt verkoopt en/of verhuurt
k. USC Opbouwteam: Het team van medewerkers van en/of namens USC die de Opslagboxen op de Standplaats opbouwt
l. Voorwaarden: De onderhavige algemene verkoop- en verhuurvoorwaarden van USC
1.2 De kopjes in deze Voorwaarden zijn alleen opgenomen ten behoeve van de overzichtelijkheid en verwijzing, maar dienen niet voor de uitlegging van deze Voorwaarden.
1.3 Als verwezen wordt naar een artikel dan wordt, tenzij anders aangegeven, verwezen naar het betreffende artikel in deze Voorwaarden.
1.4 Onder schriftelijk wordt (tevens) verstaan per e-mail.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
2.1 Deze Voorwaarden zijn van toepassing op Offertes, Overeenkomsten en Checklists, alsmede op alle (overige) (rechts)handelingen van USC, met uitsluiting van leaseovereenkomsten.
2.2 Bepalingen die afwijken van deze Voorwaarden zijn uitsluitend van toepassing als deze schriftelijk door USC aan Cliënt zijn bevestigd.
2.3 Als enige bepaling in de Overeenkomst, Checklist en/of Voorwaarden nietig of vernietigbaar is, blijven de overige bepalingen in stand. De aangetaste bepaling wordt vervangen door een bepaling die niet aantastbaar is en die de oorspronkelijke bedoeling van de nietige of vernietigde bepaling zoveel mogelijk benadert.
Artikel 3 – Offerte
3.1 Een Offerte is vrijblijvend en is na de offertedatum 4 weken geldig, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
3.2 Een Offerte kan door USC ten allen tijde worden gewijzigd / ingetrokken.
3.3 Een Offerte kan door USC ook na aanvaarding door Cliënt worden gewijzigd / ingetrokken, mits deze wijziging / intrekking onverwijld, echter uiterlijk binnen 24 uur, na aanvaarding van de Offerte door Cliënt plaatsvindt.
Artikel 4 – Overeenkomst
4.1 Een Overeenkomst komt tot stand door het aan USC retourneren van de door Cliënt ondertekende Offerte.
4.2 Als de datum van totstandkoming van de Overeenkomst geldt de dag waarop USC schriftelijke de Overeenkomst aan Cliënt bevestigt.
4.3 De Checklist maakt altijd onderdeel uit van de Overeenkomst. Cliënt gaat akkoord met alle vereisten en/of voorzieningen zoals die zijn opgenomen in de Checklist en de gevolgen en/of de doorbelasting van extra kosten als niet is voldaan aan deze vereisten en/of voorzieningen.
4.4 Elke Overeenkomst komt tot stand onder de opschortende voorwaarden dat:
1) de Opslagboxen beschikbaar zijn; en
2) Cliënt voldoende kredietwaardig is en blijft. USC is gerechtigd Cliënt om informatie te vragen ter beoordeling van diens kredietwaardigheid en Cliënt is verplicht die informatie op eerste verzoek aan USC te verschaffen. Cliënt is tevens verplicht op eerste verzoek van USC afdoende zekerheid te stellen voor de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst. USC is gerechtigd haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst op te schorten, totdat aan een dergelijk verzoek in redelijkheid is voldaan.
4.5 Als Cliënt de Overeenkomst wenst te annuleren is voorafgaand schriftelijke toestemming van USC vereist. In geval van annulering brengt USC aan Cliënt een vergoeding in rekening van: 15% van de hoofdsom, dan wel – in geval van huur – 15% van de totale huursom over een periode van 1 jaar. Als USC echter reeds een begin heeft gemaakt met het uitvoeren van de Overeenkomst, mag USC daarnaast alle redelijke kosten op Cliënt verhalen die zij reeds heeft gemaakt en nog zal moeten maken om de reeds uitgevoerde werkzaamheden ongedaan te maken.
Artikel 5 – Termijn voor af- en/of oplevering
5.1 Voor de af- en oplevering van de Opslagboxen is USC van veel partijen, waaronder transporteurs en rederijen, afhankelijk en op (de planning van) deze partijen kan USC geen/slechts beperkte invloed uitoefenen. De aangegeven termijn voor af- en/of oplevering, ongeacht of deze schriftelijk bevestigd zijn, zijn dan ook géén fatale termijnen en slechts indicatief. Aan afgegeven termijnen kunnen dan ook op geen enkele wijze rechten worden ontleend.
5.2 Een termijn voor af- en/of oplevering gaat eerst in nadat de Overeenkomst, de aanbetaling en alle voor de uitvoering van de Overeenkomst benodigde gegevens schriftelijk door USC van Cliënt zijn ontvangen.
5.3 Als de aangegeven termijn voor af- en/of oplevering dreigt te verstrijken en USC voorziet dat zij niet in staat is tot nakoming wegens omstandigheden die niet aan haar kunnen worden toegerekend is USC, onverminderd hetgeen in deze Voorwaarden elders omtrent overmacht is bepaald, bevoegd de Overeenkomst met Cliënt eenzijdig te ontbinden zonder gehouden te zijn tot enige schadevergoeding, dan wel met Cliënt een nieuwe termijn voor af- en/of oplevering af te spreken.
5.4 Bij niet tijdige af- en/of oplevering dient Cliënt USC schriftelijk in gebreke te stellen, waarbij USC een redelijke termijn voor af- en/of oplevering krijgt om alsnog aan haar verplichtingen te voldoen.
5.5 In geval USC een voor af-en/of oplevering gestelde termijn na ingebrekestelling als bedoeld in artikel 5.4 overschrijdt en deze overschrijding USC is toe te rekenen, is de aansprakelijkheid van USC beperkt tot maximaal 10% van de hoofdsom, dan wel – in geval van huur – 10% van de totale huursom over een periode van 6 maanden.
Artikel 6 – Transport / Afladen
6.1 Als de plaats van aflevering geldt de Afleverplaats en de Offerte is hierop gebaseerd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
6.2 In afwijking van het bepaalde in artikel 6.1 geldt dat in geval van directe levering als de Afleverplaats de fabriek waar de Opslagboxen worden geproduceerd geldt.
6.3 USC regelt het transport naar de Afleverplaats.
6.4 In afwijking van het bepaalde in artikel 6.3 geldt dat in geval van directe levering, Cliënt het transport naar de plaats waar Cliënt de Opslagboxen wenst op te (laten) bouwen regelt.
6.5 Cliënt regelt het afladen van de Opslagboxen. Het afladen van de Opslagboxen is voor rekening en risico van Cliënt. De aanwezigheid van een USC medewerker verandert dit niet, ongeacht eventuele aanwijzingen die worden gegeven.
Artikel 7 – Prijzen / Prijsverhoging
7.1 Alle vermelde prijzen zijn, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen:
- in euro’s;
- exclusief BTW en alle met betrekking tot de Overeenkomst verschuldigde vracht-, in- en uitvoerrechten, stations-, opslag-, bewakings- en inklaringskosten, belastingen of andere heffingen; en
- inclusief het transport naar en het afladen van de Opslagboxen op de Afleverplaats, tenzij sprake is van directe levering.
7.2 De gevolgen van prijsverhogingen of invoering van kostprijsbepalende factoren, waaronder de wisselkoers, de kosten als bedoeld in artikel 7.1 onder b) en c) en (andere) de door de toeleveranciers van USC gehanteerde prijzen na de totstandkoming van de Overeenkomst als bedoeld in artikel 4.1, komen voor rekening van Cliënt.
7.3 USC is verplicht eventuele prijsverhogingen als bedoeld in artikel 7.2 zo spoedig en gespecificeerd als mogelijk aan Cliënt mede te delen. Aan Cliënt komt het recht van ontbinding van de Overeenkomst toe, als de prijsverhoging meer dan 3% van de hoofdsom, dan wel – in geval van huur – 3% van de totale huursom over een periode van 6 maanden bedraagt, tenzij USC al geheel of gedeeltelijk aan de Overeenkomst uitvoering heeft gegeven, of er sprake is van Opslagboxen die op verzoek van Cliënt afwijken van de standaard Opslagboxen.
7.4 De kosten als bedoeld in de artikel 7.1 onder b) en c) en/of 7.2, voor zover deze niet in de Offerte zijn opgenomen, worden in zijn geheel na af- of oplevering van de Opslagboxen aan Cliënt in rekening gebracht.
Artikel 8 – Betaling
Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, dient onder vermelding van offerte kenmerk te zijn bijgeschreven op rekeningnummer NL22 INGB 0001 0303 46 t.n.v. Streppel B.V. van de hoofdsom:
- 30%: binnen 14 dagen betaling na de totstandkoming van de Overeenkomst als bedoeld in artikel 4.1;
- 60%: uiterlijk 3 werkdagen vóór vertrek van het transport van de Opslagboxen naar de Afleverplaats; en
- 10%: binnen 7 werkdagen na aflevering dan wel – in geval USC ook de opbouw verzorgt – oplevering als bedoeld in artikel 10 van de Opslagboxen.
8.2 In afwijking van het bepaalde in artikel 8.1 geldt dat in geval van directe levering de resterende 70% van de hoofdsom uiterlijk 3 werkdagen vóór vertrek van het transport van de Opslagboxen vanaf de fabriek naar de Afleverplaats conform de wijze zoals omschreven in artikel 8.1 moet zijn bijgeschreven.
8.3 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, heeft Cliënt nimmer het recht zijn betalingsverplichtingen op te schorten dan wel te verrekenen.
8.4 Na het verstrijken van de betalingstermijn is Cliënt, zonder nadere ingebrekestelling, in verzuim. Vanaf dat moment is Cliënt tevens de alsdan in Nederland geldende samengestelde wettelijke rente voor handelstransacties aan USC verschuldigd over de hoofdsom dan wel – in geval van huur – 15% van de totale huursom over een periode van 1 jaar.
8.5 Na het verstrijken van de betalingstermijn als bedoeld in artikel 8.1 en/of 8.2 is USC gerechtigd het transport uit te stellen totdat Cliënt het verschuldigde bedrag alsnog op de bankrekening van Streppel B.V. heeft overgemaakt en/of is Cliënt op eerste verzoek van USC gehouden een bankgarantie te stellen of andere zekerheid te verstrekken voor de hoofdsom vermeerderd met de alsdan in Nederland geldende samengestelde wettelijke rente voor handelstransacties voor een periode van 2 jaar over de hoofdsom dan wel – in geval van huur – 15% van de totale huursom over een periode van 1 jaar.
8.6 Als Cliënt niet onmiddellijk aan het verzoek als bedoeld in artikel 8.5 voldoet, is USC gerechtigd naar keuze de hoofdsom onmiddellijk op te eisen dan wel de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden. Dit onverminderd het recht van USC op volledige schadevergoeding en het recht van USC om in en buiten rechte nakoming te vorderen.
8.7 Voor de bepaling van het bestaan van en de omvang van verplichtingen van Cliënt jegens USC levert de administratie van USC dwingend bewijs, behoudens door Cliënt te leveren tegenbewijs.
8.8 In geval van liquidatie, insolventie, surséance van betaling, overdracht van bedrijf of fusie van Cliënt is de hoofdsom dan wel – in geval van huur – de totale huursom over een periode van 1 jaar onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 9 – Garantie, aansprakelijkheid en vrijwaring
9.1 Behoudens tegenbewijs van Cliënt, garandeert USC dat op de datum van aflevering de afgeleverde Opslagboxen in overeenstemming zijn met de omschrijving in de Offerte en voldoen aan de daar aan te stellen eisen.
9.2 De Opslagboxen zijn industriële producten. Kleine en lichte beschadigingen die het gebruik, de levensduur en de uitstraling van de Opslagboxen niet aantasten, horen bij de aard van het product, en vallen niet onder de garantie en USC is hiervoor niet aansprakelijk.
9.3 USC is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade die bij Cliënt mocht ontstaan als gevolg van fabricage fouten aan de afgeleverde Opslagboxen dan wel die veroorzaakt is door opzet of bewuste roekeloosheid van USC.
9.4 In aanvulling op artikel 9.3 is USC ook aansprakelijk voor directe schade die bij Cliënt mocht ontstaan als gevolg van montage fouten aan de opgeleverde Opslagboxen dan wel die veroorzaakt is door opzet of bewuste roekeloosheid van USC.
9.5 USC is in geen geval aansprakelijk voor de indirecte kosten en/of schade – zoals bedrijfs- of stagnatieschade – die bij Cliënt mocht ontstaan als gevolg van fabricage – en/of montage fouten aan de afgeleverde Opslagboxen dan wel die veroorzaakt is door opzet of bewuste roekeloosheid van het USC Opbouwteam.
9.6 Als Cliënt zelf de opbouw van de afgeleverde Opslagboxen verzorgt dan wel laat verzorgen (anders dan door USC), is USC in geen geval aansprakelijk voor directe – dan wel indirecte schade die ontstaan is tijdens de opbouw dan wel het gevolg hiervan is.
9.7 USC verleent geen verdere garantie en aanvaardt geen andere aansprakelijkheid dan de fabrikant jegens haar heeft gegeven, heeft aanvaard of zal aanvaarden.
9.8 De aansprakelijkheid van USC is in geval van een aan USC toerekenbare tekortkoming anders dan als gevolg van een voor aflevering gestelde termijn als bedoeld in artikel 5.5, in alle gevallen beperkt tot maximaal 100% van de hoofdsom dan wel – in geval van huur – de totale huursom over een periode van 6 maanden.
9.9 Mocht op grond van bijzondere omstandigheden van enige geval de uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid van USC niet worden aanvaard, dan zal haar aansprakelijkheid te allen tijde beperkt zijn tot de uitkering die haar assuradeur ter zake uitkeert, maximaal tot het bedrag waarvoor zij haar aansprakelijkheid heeft verzekerd.
9.10 Cliënt vrijwaart USC voor alle aanspraken van derden, voortvloeiende uit onbevoegd gebruik van de door haar afgeleverde Opslagboxen en/of de opbouw en/of het gebruik van in afwijking van door USC gestelde voorschriften en instructies.
Artikel 10 – Oplevering
Dit artikel is alleen van toepassing als Cliënt de opbouw van de afgeleverde Opslagboxen door USC laat verzorgen
10.1 Cliënt, dan wel iemand die Cliënt mag vertegenwoordigen, dient aanwezig te zijn op het moment waarop de Opslagboxen door USC aan Cliënt worden opgeleverd.
10.2 Het moment van opleveren wordt uiterlijk 2 werkdagen voor dit moment door USC aan Cliënt schriftelijk bevestigd. Als op verzoek van Cliënt het moment van opleveren op een ander moment moet worden ingepland, mag USC de redelijke kosten die zij hiervoor moet maken, bijvoorbeeld reiskosten, aan Cliënt doorbelasten.
10.3 Op het opleverformulier worden zichtbare gebreken, die door USC direct na oplevering dan wel binnen bekwame tijd zullen worden hersteld, genoteerd. Ter bevestiging van de oplevering wordt het opleverformulier door/namens zowel USC en Cliënt getekend. USC behoudt het origineel en Cliënt ontvangt per e-mail een kopie.
10.4 Als op het aangegeven moment van opleveren Cliënt, dan wel iemand die Cliënt mag vertegenwoordigen, niet aanwezig is, wordt het opleverformulier door USC ingevuld en ondertekend. Per e-mail wordt het opleverformulier aan Cliënt gestuurd met het verzoek het opleverformulier uiterlijk binnen 2 uur getekend te retourneren. Het niet retourneren van het getekende opleverformulier komt voor rekening en risico van Cliënt.
Artikel 11 – Onderzoek, Klachttermijn en Hersteltermijn
11.1 Als Cliënt zelf de opbouw van de afgeleverde Opslagboxen (laat) verzorgen (anders dan door USC):
Cliënt dient de door USC afgeleverde Opslagboxen zo spoedig mogelijk, echter uiterlijk binnen 2 dagen, na aflevering te (laten) onderzoeken, ten einde vast te stellen of de afgeleverde Opslagboxen voldoen aan de inhoud van de Overeenkomst, in ieder geval ten aanzien van a) het model, b) het aantal, en c) de overeengekomen kwaliteitseisen of, als die niet specifiek zijn overeengekomen, aan de eisen die daaraan gesteld mogen worden op grond van het beoogde normale gebruik.
11.2 Als Cliënt USC ook de opbouw van de afgeleverde Opslagboxen laat verzorgen:
Het in artikel 11.1 bedoelde onderzoek dient bij voorkeur voor, echter uiterlijk op, het moment van oplevering door USC aan Cliënt van de Opslagboxen plaats te vinden.
11.3 Bij zichtbare gebreken dient Cliënt deze binnen 3 dagen na af- of oplevering schriftelijk aan USC te melden. Bij niet-zichtbare gebreken dient Cliënt deze binnen 3 dagen nadat Cliënt deze heeft ontdekt, dan wel redelijkerwijs had behoren te ontdekken schriftelijk aan USC te melden.
11.4 USC herstelt, na melding van gebreken, deze gebreken in overleg met Cliënt binnen een redelijke termijn.
11.5 Geconstateerde zichtbare – dan wel onzichtbare gebreken ontslaan cliënt niet van enige betalingsverplichting.
Artikel 12 – Overmacht
12.1 Onverminderd de haar verder toekomende rechten heeft USC, als zij door overmacht verhinderd wordt de Overeenkomst (tijdig) na te komen, het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst geheel of ten dele te ontbinden door middel van een daartoe strekkende verklaring, zonder dat USC tot enige schadevergoeding of andere vorm van compensatie jegens Cliënt gehouden is.
12.2 Onder overmacht wordt verstaan elke omstandigheid onafhankelijk van de wil van USC, ook al was deze ten tijde van de totstandkoming van de Overeenkomst reeds te voorzien, ten gevolge waarvan de (tijdige) nakoming van de Overeenkomst redelijkerwijze door Cliënt niet meer van USC kan worden verlangd.
Artikel 13 – Eigendomsvoorbehoud en Pandrecht
13.1 De eigendom van alle door USC verkochte én af-/opgeleverde Opslagboxen (dus niet van verhuurde Opslagboxen) gaat pas over op Cliënt nadat alle vorderingen van USC op Cliënt met betrekking tot de af-/opgeleverde Opslagboxen of nog af/op te leveren Opslagboxen, dan wel ter zake van tekortschieten van Cliënt jegens USC in de nakoming van enige verplichting, volledig en met inbegrip van rente en overige kosten zijn voldaan.
13.2 De metalen die voor het zekeren van de afgeleverde Opslagboxen tijdens het transport nodig zijn, blijven te allen tijde eigendom van USC. Als deze van de Standplaats worden verduisterd, is Cliënt hiervoor aansprakelijk.
13.3 Alle kosten met betrekking tot de af-/opgeleverde Opslagboxen en eventuele schades aan die zaken gedurende de periode dat de eigendom van de Opslagboxen nog niet is overgegaan komen ten laste van Cliënt.
13.4 Cliënt zal de af-/opgeleverde Opslagboxen waarop een eigendomsvoorbehoud rust voldoende tegen beschadiging en diefstal verzekeren. Cliënt zal de aanspraken ter zake jegens zijn verzekeraar op eerste verzoek van USC aan USC overdragen.
13.5 Het is Cliënt niet toegestaan zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust te bezwaren, te vervreemden of aan derden in gebruik te geven zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van USC.
13.6 Als Cliënt zijn verplichtingen jegens USC niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat hij dat niet zal doen is USC gerechtigd de afgeleverde zaken waarop het in artikel 13.1 en/of 13.2 bedoelde eigendomsvoorbehoud rust bij Cliënt of bij enige derde die zo’n zaak voor Cliënt houdt op te halen of te doen ophalen. Cliënt is verplicht hiertoe alle medewerking te verschaffen op straffe van een boete van 25% van enig door hem aan USC verschuldigd bedrag per dag.
13.7 In geval van enig verzuim van Cliënt jegens USC is Cliënt op eerste verzoek van USC verplicht onmiddellijke medewerking te verlenen aan vestiging van een pandrecht als bedoeld in artikel 3:237 van het Burgerlijk Wetboek op de door USC aan Cliënt afgeleverde goederen, met inbegrip van eventuele door USC aan Cliënt afgeleverde doch reeds door Cliënt betaalde zaken, tot zekerheid voor betaling van al hetgeen USC van Cliënt te vorderen heeft of nog zal verkrijgen.
Artikel 14 – Risico (-overgang)
14.1 Het risico van de door USC af dan wel op te leveren Opslagboxen komt conform onderstaand overzicht voor rekening van Cliënt vanaf het onder ‘risico-overgang’ genoemde moment:
Optie | Levering | Afladen | Opbouw | Risico-overgang |
A1 | Via USC | Door Client* | Door Cliënt | Voor aflevering op de Afleverplaats |
A2 | Via USC | Door Client* | Door USC | Voor aflevering op de Afleverplaats |
B | Via USC | Door USC | Door USC | Na oplevering op de Standplaats |
C1 | Direct vanaf fabriek | Door Client* | Door Cliënt | Bij aflevering fabriek |
C2 | Direct vanaf fabriek | Door Client* | Door USC | Bij aflevering fabriek |
* zie artikel 6.5: Cliënt regelt het afladen van de Opslagboxen. Het afladen van de Opslagboxen is voor rekening en risico van Cliënt. De aanwezigheid van een USC medewerker verandert dit niet, ongeacht eventuele aanwijzingen die worden gegeven.
14.2 Als Cliënt op het moment van af- of oplevering in verzuim is en USC niet in staat is tot af- of oplevering of daartoe op grond van het verzuim niet toe over gaat, gaat het risico voor de door USC af/op te leveren Opslagboxen over op Cliënt, vanaf de voor af- of oplevering gestelde datum, onverminderd de overige aan USC krachtens wet of deze Voorwaarden verder toekomende rechten.
Artikel 15 – Ontbinding
15.1 Onverminderd het overige bepaalde in deze Voorwaarden is USC bevoegd de overeenkomst met onmiddellijke ingang zonder nadere ingebrekestelling te ontbinden als:
- Cliënt in staat van faillissement wordt verklaard, dan wel een verzoek tot surséance van betaling last;
- Executoriaal of conservatoir beslag op het gehele vermogen van Cliënt, of een gedeelte daarvan, wordt gelegd;
- Cliënt komt te overlijden of de vrije beschikking over zijn eigen vermogen verliest; en/of
- Cliënt overgaat tot staking, liquidatie of overdracht van zijn bedrijf of een belangrijk gedeelte daarvan.
15.2 Naast het recht op ontbinding als bedoeld in artikel 15.1 staat het USC vrij in plaats daarvan eerst te kiezen voor partiële ontbinding, opschorting of het verlangen van zekerheid.
Artikel 16 – Vertalingen Voorwaarden
16.1 Uitsluitend de in de Nederlandse taal gestelde versie van deze Voorwaarden is authentiek. Als een vertaling op enige wijze afwijkt, dan prevaleert de Nederlandstalige tekst.
Artikel 17 Toepasselijk recht en Bevoegde rechter
17.1 Op deze Voorwaarden, alle Offertes, Overeenkomsten en Checklists, alsmede alle andere rechtsverhouding tussen USC en Cliënt is Nederlands recht van toepassing.
17.2 Alle geschillen die ontstaan naar aanleiding van enige rechtsverhouding tussen USC en Cliënt zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter binnen wiens werkgebied de hoofdvestiging van USC, als blijkt uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, is gelegen.
De volgende bepalingen zijn alleen van toepassing in geval er sprake is van de verhuur van Opslagboxen door USC
Artikel 18 Huurprijs
18.1 De huurprijs van het Gehuurde:
- is gebaseerd op gebruik van per kalendermaand;
- is verschuldigd vanaf de dag van oplevering als bedoeld in artikel 11. Daarna dient de huurprijs maandelijks bij betaling vooraf te geschieden; en
- mag jaarlijks worden geïndexeerd door USC
Artikel 19 Verplichtingen Cliënt gedurende de Overeenkomst
19.1 Cliënt is verplicht van het Gehuurde gedurende de Overeenkomst als en goed huisvader en met alle zorgvuldigheid die redelijkerwijs van hem gevergd kan worden te behandelen en te gebruiken conform de door USC gestelde voorschriften en instructies, bij gebreke waarvan Cliënt jegens USC aansprakelijk is voor alle schade voortvloeiende uit niet-naleving.
19.2 Anders dan met voorafgaande schriftelijke toestemming van USC mag Cliënt:
- a) het Gehuurde niet aan een derde verhuren of op andere wijze in gebruik afstaan;
- b) het Gehuurde niet verplaatsen of verwijderen van de Standplaats; en
- c) geen wijzigingen aanbrengen aan het Gehuurde.
19.3 Als Cliënt met toestemming van USC het Gehuurde aan een derde verhuurt of op andere wijze in gebruik afstaat is Cliënt verplicht:
- a) ervoor zorg te dragen dat het Gehuurde door deze derde (zijn klant) niet wordt onderverhuurd of op andere wijze aan een derde in gebruik wordt afgestaan; en
- b) in de overeenkomst met deze derde (zijn klant) een verbod op onderverhuur of het op andere wijze aan een derde in gebruik afgestaan van het Gehuurde vast te leggen.
19.4 In aanvulling op het bepaalde in artikel 11, moet Cliënt gebreken en/of schade aan dan wel verlies van het Gehuurde onverwijld aan USC melden onder opgave van alle relevante bijzonderheden.
19.5 Herstel van gebreken en/of schade aan het Gehuurde mag alleen worden uitgevoerd door USC, dan wel met voorafgaande toestemming en op aanwijzing van USC. Cliënt is verplicht de instructies van USC inzake herstel en beperking van schade op te volgen.
19.6 Cliënt is aansprakelijk voor schade aan dan wel verlies van het Gehuurde, inclusief brandschade van welke aard ook, die gedurende de huurovereenkomst aan het Gehuurde mocht worden toegebracht, alsmede voor de bedrijfsschade die USC daardoor mocht lijden, ongeacht of het verlies c.q. de schade het gevolg is van de schuld van Cliënt, een derde dan wel is ontstaan ten gevolge van overmacht.
19.7 Cliënt is verplicht zich deugdelijk te verzekeren voor de uit de huurovereenkomst en deze Voorwaarden voortvloeiende risico’s en aansprakelijkheid. Cliënt is verplicht op eerste verzoek een kopie van de verzekeringspolis aan USC te verschaffen.
Artikel 20 – Verplichtingen USC gedurende de Overeenkomst
20.1 USC voert gedurende de Overeenkomst al het periodieke onderhoud uit aan de Opslagboxen.
20.2 Als het niet mogelijk is dat Cliënt zelf na toestemming en op aanwijzing van USC de defecten en/of schade herstelt, zal USC binnen een redelijke termijn de defecten en/of schade aan het Gehuurde (laten) verhelpen dan wel het Gehuurde vervangen.
Artikel 21 – Teruglevering
21.1 Cliënt is verplicht bij het eindigen van de Overeenkomst het Gehuurde in dezelfde staat als waarin het Gehuurde door USC aan Cliënt is geleverd, behoudens normale slijtage, schoon terug te leveren. Eventuele kosten van reiniging en/of herstel komen voor rekening van Cliënt.
21.2 Na teruglevering wordt het Gehuurde door/namens USC geïnspecteerd. Behoudens tegenbewijs zijn tekorten of andere manco’s die USC aantekent bij die inspectie bindend voor Cliënt.