Zakendoen tijdens het ‘nieuwe normaal’

Tijdens het nieuwe normaal is er een drempel ontstaan voor veel partijen om onze locatie fysiek te bezoeken. Ook wordt een klantbezoek van onze accountmanager niet altijd op prijs gesteld. Jammer, want er gaat wat ons betreft niets boven een fysiek bezoek. Alleen dan kan een klant in alle rust onze modellen bekijken, zijn opslagbehoefte duidelijk maken, rond opstellingen lopen, de units voelen, etc. Het nieuwe normaal gaat echter ook aan ons niet voorbij. We zullen moeten zorgen voor andere manieren van contact. Dat zal voornamelijk digitaal van aard zijn, en daar zijn verschillende mogelijkheden voor.

Video

De eenvoudigste oplossing is het maken van een video. Niet de meest persoonlijke vorm, maar bij een juist script kun je hier wel alle relevante informatie in kwijt. Een video is makkelijk te verspreiden en kan behoorlijk lang actueel blijven. De kosten voor het maken van een goede video moeten alleen niet worden onderschat. Eerst heb je een goed script nodig, vervolgens moet het weer goed zijn, dien je over de juiste apparatuur te beschikken en moet er een draaidag worden georganiseerd. Na afloop begint het tijdrovende, grote monteren. In de tussentijd moet de informatie wel actueel blijven. We hebben onze stinkende best gedaan; het resultaat kunt u hier bekijken:

Webinar

Een webinar (samenvoeging van web en seminar) is een digitale presentatie voor online publiek en dus een stuk interactiever. Samen met de deelnemers kun je meer de diepte in. Er is ruimte voor vragen en opmerkingen en zo kom je tot een persoonlijker contact. Door de spontane interactie kunnen bepaalde zaken onderbelicht blijven (die in een video wel naar voren kunnen komen). Ook moet iedereen zijn agenda afstemmen op het moment van uitzenden en moet het interesseniveau van alle kijkers ongeveer hetzelfde zijn. Wij gaan spoedig starten met eigen webinars. Wij hopen u dan ook te kunnen verwelkomen tijdens deze digitale meetings.

Virtual meeting

De derde optie is de volledig virtuele meeting. Een medewerker geeft, met behulp van tablet of smartphone, een digitale rondleiding aan de klant. Daarbij kan de klant op zijn beurt ook zijn eigen locatie laten zien. Op basis hiervan kan men gezamenlijk tot een persoonlijk plan komen dat aansluit op de behoefte van de klant. Het nadeel van deze methode is dat niet iedereen al ervaring heeft met deze persoonlijke vorm van digitale interactie.

Wat vindt u? Maken al deze opties een fysiek bezoek overbodig? Ook een visite heeft natuurlijk zo zijn nadelen. We zijn erg benieuwd naar uw mening.